ke 29. maalisk.

Pori

Classic Krav Maga peruskurssi

Classic Krav Maga peruskurssi Kesto toukokuun loppuun asti Alkaa 27.3 klo 20 Harjoitukset: Maanantaisin klo 20-21 Keskiviikkoisin klo 19-20 Hinta: 99€

Rekisteröityminen on suljettu
Katso muita tapahtumia
Classic Krav Maga peruskurssi

Paikka & aika

29. maalisk. 2023 klo 19.00 – 31. toukok. 2023 klo 20.00

Pori, Vanhakoivistontie 14, 28360 Pori, Finland

Tietoa tapahtumasta

CLASSIC KRAV-MAGA

Classic Krav-Maga on kansainvälinen organisaatio, joka on perustettu vuonna 2012. Tavoitteenamme on opettaa harrastajia aidossa ja alkuperäisessä Krav Magassa – kuten sitä opetti sen perustaja: Suurmestari Imrich ”Imi” Lichtenfeld.

Kirjaimellisesti Krav Maga tarkoittaa kamppailua – kontaktia tai lähitaistelua.

Israelin puolustusvoimat (I.D.F.) tarvitsi koulutusohjelman, joka on nopeasti opittavissa ja opetettavissa kenelle tahansa. Vuosien saatossa I.D.F:n toimesta muodostui lähitaistelujärjestelmän koulutusohjelma.

Alkuperäinen ohjelma Israelin armeijan fyysiseen harjoitteluun, ja itsepuolustukseen on kuvattu kirjassa: FIGHTING FIT (1983), jonka on kirjoittanut Eversti David Ben-Asher, (Israelin armeijan lähitaistelun ja fyysisen harjoittelun pääkouluttaja). Classic Krav Maga perustuu tähän koulutusohjelmaan.

VUONNA 1994

Jyrki Saario, yksi Suomen merkittävimmistä kamppailulajien toimijoista, lähti Israeliin opiskelemaan silloin vielä Euroopassa tuntematonta lähitaistelu- ja itsepuolustussysteemiä. Hän oli toiminut Pohjoismaissa esittelykuvapioneerina useissa itämaisissa kamppailulajeissa jo 1980-luvulta asti, ja Israelissa oli mahdollisuus oppia jotain uutta.

Matkallaan Saario tapasi “Imin” Imrich Lichtenfeld, ja onkin ainoa suomalainen, jolle Imi on henkilökohtaisesti myöntänyt mustan vyön arvon, sekä ohjaajadiplomin. Imin lisäksi häntä kouluttivat Israelissa Eyal Yanilov, Gabi Noah, Shashar Klarfeld ja Simon Harpas. Yhdessä heidän ja Imin muiden huippuoppilaiden kanssa, hänellä oli mahdollisuus vaihtaa ajatuksia kamppailu- ja itsepuolustuslajeista.

Matkansa jälkeen Saario matkasi tutuksi tulleeseen Thaimaaseen, johon oli matkannut ensimmäistä kertaa v. 1984. Yhteensä Thaimaassa vietettyjä vuosia on reilut kymmenen, ja hän on yksi harvoista Eurooppalaisista, joka on saanut Muay Thain ja Muay Boran ohjaajasertifikaatin, mestari Brong Trairotilta.

Jyrkillä on myös kesäkuussa 2002 saavutettu Kickboxing 5. danin musta vyö.

Jyrki Saario toi Krav Magan Suomeen v. 1996. Hän on Suomen Krav Maga liitto ry:n perustaja ja kunniajäsen.

TAKAISIN KRAV MAGAN JUURILLE

1990-luvulla joukko kouluttajia päätti lähteä omille poluilleen. (Osa ensimmäisen sukupolven ohjaajista oli siis jo perustanut aiemmin oman koulunsa). 1996 Imi ilmaisi toiveensa perustaa International Krav Maga Federation, IKMF:n.

IKMF:stä tuli pian suurin organisaatio, joka levitti Imin perintöä. Eyal Yanilov palveli puheenjohtajana ja pääkouluttajana. Mukaan liittyi Avi Moyal, Eli Ben-Ami ja Gaby Noah, jotka olivat Krav Magan johtavia kouluttajia maailmalla. Alusta asti IKMF järjestössä mukana oli myös Jyrki, joka perusti ensimmäisen, ei Israelilaisen IKMF:n osaston, Suomen Krav Maga liitto ry:n, jonka pääkouluttajana hän toimi v. 1996-2012. Myös Eyal Yanilov perusti v. 2010 oman Krav Maga Global (KMG) järjestön ja ohjaajat ympäri maailman olivat valinnan edessä. He joko jatkaisivat IKMF:ssä, KMG:ssä tai jatkaisivat täysin eri suuntaan.

Jyrki Saario toimi perustamansa Suomen Krav Maga liitto ry:n pääkouluttajana v. 1996-2012. Liitto edusti silloin ainoastaan IKMF järjestöä. Nykyisin se edustaa myös KMG järjestöä.

Imrich “Imi” Lichtenfeldin tavoitteena oli levittää Krav Magaa ympäri maailman. Hän kuoli vuonna 1998 88-vuotiaana, mutta hänen tavoitteensa ja työnsä jatkuu ympäri maailman. Jyrki Saario jatkaa Krav Magan opettamista ja lajin levittämistä Imin henkilökohtaisella siunauksella. Vuonna 2008 Jyrki Saarion Defendo koulutuksessa Lahdessa Jyrki tapasi Unkarilaisen Krav Maga expertin Laszlo Tothin ja muutamaa kuukautta myöhemmin Varsovassa Puolalaisen Krav Maga expertin Istvan Nagyn. Neljän vuoden yhteistyön jälkeen he päättivät perustaa Classic Krav Maga -tyylin, johon liittyi mukaan useita seuroja niin Suomesta, kuin kansainvälisestikin. Seurat halusivat takaisin siihen aitoon ja alkuperäiseen Krav Magaan, jossa täyttyvät mainospuheissakin esiintyvät perusehdot: Nopeasti opittava, äärimmäisen tehokas ja kaikille sopiva itsepuolustus- ja lähitaistelumenetelmä.

Classic Krav Magaa voi kuvata termein “Back to the roots”. Tämä oli menetelmä joka yksinkertaisuudessaan Jyrkille Israelissa opetettiin. Lajin kulmakivet ovat yksinkertainen, erittäin tehokas ja helposti opittava menetelmä. Perustekniikoita lajissa on vain 65 kpl. Niitä hiotaan päättäväisesti siten että lopputuloksena on tekniikoiden automaatio.

Kymmenen vuotta myöhemmin Classic Krav Magaa voi harrastaa kymmenissä seuroissa muun muassa Suomessa, Puolassa, Unkarissa, Ruotsissa ja Tsekissä. Classic Krav Maga kansainvälinen kattojärjestö on Saario Academy. Kattojärjestö vastaa ohjaajien kouluttamisesta sekä kansainvälisien tapahtumien järjestämisestä. Suuria kansainvälisiä tapahtumia ovat Unkarin perinteinen kesäleiri Budapestissa, Puolan perinteinen kevätleiri Varsovassa ja Lahden kesäleiri sekä Tampereen kevätleiri. Kansainvälinen toiminta on kasvussa ja Suomalaiset lajin harrastajat ovat tervetulleita harjoittelemaan kaikissa Saario Academyn alaisissa seuroissa sekä Suomessa ja ulkomailla.